PROJEKT GRAĐANIN

Devet učenika i učenica 3. b razreda sudjelovali su u Projektu građaninu čiji je cilj stvaranje aktivnih građana. 

Proučavali su probleme u našoj sredini, načine na koji ih vlast rješava, kao i načine na koje građani mogu sudjelovati u upravljanju. Kao problem koji će proučavati izabrali su NEPOŠTIVANJE ZBOG NEPOZNAVANJA LJUDSKIH PRAVA U ŠKOLAMA.

Na projektu su radili od 11. mjeseca prošle godine pa sve do 2. mjeseca ove godine. No, tu projektu nije bio kraj. Učenici i dalje istražuju kako mogu riješiti odabrani problem te rade na planu akcije za ostvarenje svoje politike.

U nastavku pogledajte predstavljanje projekta.

1/2

NEPOZNAVANJE ZBOG NEPOŠTIVANJA LJUDSKIH PRAVA U ŠKOLAMA

OBJAŠNJENJE PROBLEMA

Skoro svakodnevno možemo pročitati u novinama, čuti na televiziji ili čak vidjeti uživo razne oblike kršenja ljudskih prava u školama među učenicima. Novine su pune članaka koji govore kako se učenici međusobno ne odnose s poštovanjem i ne prihvaćaju različitosti. Došli smo do zaključka da bi takva ponašanja učenika mogla proizaći iz nepoznavanja temeljnih ljudskih prava i dužnosti koje proizlaze iz njih. Kada bi učenici znali kako su i zašto nastala ljudska prava te zašto su važna baš za svakog čovjeka na svijetu, njihovi bi odnosi mogli biti bolji. Ako bi bolje razumjeli ta prava shvatili bi zašto ih se treba poštivati, a i kako se zauzeti za njih ako ih netko krši.

Naše mišljenje o postojanju kršenja ljudskih prava među učenicima i o važnosti njihovog poznavanja podržale su i osobe unutar škole s kojima smo razgovarali. 

Napravili smo anketu i podijelili ju 90 učenika. Rezultati su pokazali postoji kršenje ljudski prava u našoj školi.

Rezultati ankete su bili razlog da se nastavimo baviti ovim problemom.

 

O ljudskim pravima se govori u Hrvatskoj. Ustav Republike Hrvatske je napisan u skladu s Općom deklaracijom o ljudskim pravima i jamči jednaka prava baš svim građanima. Također, Hrvatska surađuje s brojnim europskim organizacijama koje se bave ljudskim pravima. Ratificirala je Europsku konvenciju o ljudskim pravima. Članica je Vijeća za ljudska prava UN-a. U Hrvatskoj su osnovane mnoge organizacije koje se bave zaštitom ljudskih prava, npr. Kuća ljudskih prava, Centar za mirovne studije, Forum za slobodu odgoja. Također, postoji i pučka pravobraniteljica, a i Vladin ured za ljudska prava.

 

Zaključili smo da se Hrvatska bavi pitanjem ljudskih prava i da ih štiti na razne načine, no željeli smo vidjeti kako to funkcionira u školama i može li se nekako u škole uvesti više učenja o ljudskim pravima.

ALTERNATIVNE POLITIKE

Nakon što smo saznali da se postoji problem nepoštivanja zbog nepoznavanja ljudskih prava u školama, odlučili smo proučiti postoji li već neka politika koja se time bavi ili možda treba pokušati osmisliti neku novu.

Prva politika koju smo pronašli je

1. UČENJE O LJUDSKIM PRAVIMA U DOKUMENTIMA ŠKOLSTVA

Prolistali smo Zakon o odgoju i obrazovanju. U njemu piše da se učenike treba odgajati i obrazovati u skladu s ljudskim pravima i osposobiti ih za poštivanje različitosti i toleranciju.

Zatim smo proučili Nastavni plan i program koji propisuje što se treba učiti i u kojem razredu. U njemu piše da je cilj škole osposobiti učenike za življenje u skladu s ljudskim pravima. Također, dokument propisuje da se o ljudskim pravima treba učiti kroz druge predmete, a može i kroz izvannastavne aktivnosti. Učenje o ljudskim pravima propisano je sveukupno kroz 5 tema.

Politika o učenju o ljudskim pravima u školama postoji. Njezina prednost je to što se učenike želi naučiti o važnosti ljudskih prava kako bi to mogli primijeniti u životu. Nedostatak je da je učenja o ljudskim pravima ima premalo i da se o njima uči tek u višim razredima.

Nakon što smo saznali da postoji ova politika, predložili smo jednu svoju, a to je

2. UVOĐENJE GRAĐANSKOG ODGOJA I OBRAZOVANJA KAO IZBORNOG PREDMETA OD 1. RAZREDA OSNOVNE ŠKOLE

Učenici bi se već od prvog razreda trebali upoznati s ljudskim pravima. Tako bi ih postali svjesni vrlo rano i polako bi postajali odgovorni građani. Postoji dokument Kurikulum građanskog odgoja i obrazovanja koji propisuje da se teme građanskog odgoja i obrazovanja učene kroz druge predmete, a tek u višim razredima kao izborni predmet (iako to još nije uvedeno u sve škole). Mislimo da nije dovoljno pričati o ljudskim pravima i sličnim temama po malo na svakom predmetu. Mislimo da im treba posvetiti više vremena jer su jako važne.

Budući da nemaju svi razredi u školama mogućnost ići na izvannastavnu aktivnost GOO, mislimo da bi u škole trebalo uvesti Građanski odgoj i obrazovanje kao izborni predmet tako da na njega mogu ići svi učenici koji to žele.

Prednost ove politike je pružiti svim učenici mogućnost da uče o ljudskim pravima. Nedostatak bi bio taj što je potrebno puno vremena kako se u škole uveo novi predmet.

Ovu politiku bi mogle podržati razne organizacije koje se zalažu za uvođenje GOO u škole te učitelji i roditelji. Ne znamo tko bi se mogao suprotstaviti ovoj politici jer je ona važna za sve građane Hrvatske.

Predložili smo još jednu politiku, a to je

3. UVOĐENJE UČENJA O LJUDSKIM PRAVIMA NA RAZINI NAŠE ŠKOLE

Svaka škola može obrađivati razne teme koje nisu nužno propisane dokumentima školstva. Mislimo da bismo mogli uvesti učenje o ljudskim pravima u našu školu kao nešto po čemu će biti posebna. To ne bi bilo uvođenje kao poseban predmet ili izvannastavna aktivnost, nego treba pronaći načine kako u tome mogu sudjelovati svi učenici naše škole.

Prednosti ove politike su pružanje mogućnosti svim učenicima da uče o ljudskim pravima. Nedostatak ove politike ne vidimo. Mislimo da bi ovu politiku mogli podržati svi djelatnici naše škole koji ovaj problem smatraju važnima. 

NAŠA POLITIKA

Politika koju smo izabrali je politika broj 3 – Uvođenje učenja o ljudskim pravima na razini škole. Nju smo odabrali jer mislimo da ako ju dobro provedemo i vidimo da funkcionira, možemo biti primjer drugima, a i potaknuti ministricu obrazovanja na uvođenje GOO kao izbornog predmeta od 1. razreda.

Kako bismo razradili ovu politiku, proučili smo školske dokumente. Proučili smo Školski kurikul i Godišnji plan i program škole. U Školskom kurikulu piše da je vizija škole odgojiti učenike koji će se zalagati za svoja prava i prava drugih. Također, piše da škola potiče okruženje puno humanosti i poštivanja različitosti.

To se slaže s našom politikom, no mi to želimo poboljšati. Da bi škola bila puna humanosti i poštivanja različitosti, učenici moraju znati što je humanost, zašto trebamo poštivati različitosti i kako. Sve se to može naučiti kroz učenje o ljudskim pravima.

Cilj naše politike je učiti o ljudskim pravima od 1. do 8. razreda kroz razne aktivnosti poput radionica, izleta, natječaja i sl. Također, u školu želimo uvesti obilježavanje Dana ljudskih prava među svim učenicima škole (od 1. do 8. razreda).

Našu ideju o učenju o ljudskim pravima od 1. razreda na razne načine podržali su profesorica s Učiteljskog fakulteta u Zagrebu i gospodin iz Foruma za slobodu odgoja. Osim njih, mislimo da će našu politiku podržati i ravnateljica, a i učitelji naše škole. 

Prednost naše politike je stvaranje tolerantnih i odgovornih učenika koji će svoja znanja i razmišljanja koristiti i kada odrastu. Nedostatak ove politike ne vidimo.

PLAN AKCIJE

Našu politiku želimo ostvariti kroz nekoliko koraka.

1. KORAK je razgovor s ravnateljicom o uvođenju učenja o ljudskim pravima u Školski kurikulum kao nešto po čemu će naša škola biti specifična.

2. KORAK je postavljanje izložbe Ljudska prava u slika u predvorju naše škole. Na taj će način svi učenici moći vidjeti koja su to ljudska prava koja im svima pripadaju, ali i osvijestiti njihovo kršenje.

3. KORAK je pokretanje stranice na mrežnim stranicama naše škole koja će sadržavati sve potrebne informacije o ljudskim pravima – film o razlozima i načinima nastanka ljudskih prava, Deklaraciju o ljudskim pravima, dokumente, online knjige, letke, razne zanimljivosti, tekstove itd. Ti će materijali moći poslužiti učiteljima kada organiziraju razne aktivnosti vezane za ljudska prava, ali i učenicima koji žele znati više.

4. KORAK – izrada slikovnice o ljudskim pravima. Nakon što izradimo slikovnicu, uvezat ćemo ju i staviti u školsku knjižnicu kako bi ju svi mogli prolistati i naučiti koja to prava svi mi imamo. Također, skenirat ćemo ju i staviti na mrežnu stranicu škole da ju učenici mogu prolistati i kada su kod kuće.

5. KORAK – pokušati donacijama skupiti što više knjiga i slikovnica o ljudskim pravima koje će obogatiti našu knjižnicu. Njih će moći posuđivati i čitati učitelji i učenici naše škole.

Projekt se nastavlja...

Izrada slikovnice je još malo pa završena. Slikovnicu smo izrađivali zajedno s ostalim učenicima iz našeg razreda. 

Osmislili smo mrežnu stranicu o ljudskim pravima te ju izradili uz pomoć učiteljice. Stranicu možete posjetiti OVDJE. Nadopunjavat ćemo ju raznim zanimljivostima.

Pripremamo se za sudjelovanje na Županijskoj smotri projekata iz područja GOO...

Pozvani smo na Učiteljski fakultet u Zagrebu predstaviti svoj projekt budućim učiteljima i učiteljicama! :) 

Svoj projekt predstavili smo i ravnateljici škole. Dobili smo njezinu podršku i uspješno ostvarili prvi korak plana akcije svoje politike. Politika o uvođenju učenja o ljudskim pravima kroz obilježavanje Dana ljudskih prava je prihvaćena i ući će u Školski kurikul već od sljedeće školske godine.

1/4

1/7

Osnovna škola Ivana Cankara | Cankareva 10, Zagreb | +38513702048 | cankarica@os-icankara-zg.skole.hr

© Osnovna škola Ivana Cankara. Sva prava pridržana.