Cankarica
škola sa srcem
PROJEKTI
PROJEKT NAŠA MALA KNJIŽNICA, prosinac, 2019.
U šk. god. 2019./20. školska knjižničarka Ivanica i učiteljica Viktorija odlučile su prijaviti 2. b razred u projekt Ibis grafike pod nazivom Naša mala knjižnica. Ciljevi projekta su poticanje kritičkog čitanja kroz odbranih šest kvalitetnih knjiga. Predviđeno vrijeme trajanja projekta je tijekom cijele školske godine.
Školska knjižničarka se pobrinula za prijavu projekta, kupnju knjiga i raspored radionica, a najljepši dio projekta je upravo zajedničko čitanje odabranih knjiga u školskoj knjižnici ili razredu te rasprava o pročitanome i rješavanje zadataka u Kreativnoj knjižici.
Do sada smo pročitali slikovnicu Branke Žodan Sjeverac dječarac i patka selica koja se tematski uklopila u godišnje doba i zbirku pjesama Marijane Križanović Čarobni kalendar. Započeli smo čitanje knjige Ding dong priče Jane Bauer. Zanimljivu atmosferu pri čitanja Ding dong priča potakli smo na način da su se dječaci (priča Vitez) i djevojčice (priča Kraljevna) trebali uživjeti u uloge glavnih likova.
PROJEKT „PUTUJUĆI RUKSAK“ , prosinac, 2019.
Učiteljice Tatjana i Romana i školska knjižničarka Ivanica su izabrale po šest knjiga koje su spremile u ruksake i poslale na put u obitelji naših trećaša. Ruksaci će putovati od petka do srijede iz obitelji u obitelj s ciljem promicanja čitanja u obiteljskom okružju . Zašto je to važno?
Primjetili smo da se baš u trećem razredu učenici nailaze na prve veće poteškoće u svladavanju nastavnih sadržaja zbog sve zahtjevnijih i duljih tekstova koje treba čitati s razumijevanjem. Stoga smo odlučile roditeljima ponuditi model kojim se može nenametljivo i s uživanjem pomoći vlastitom djetetu u svladavanju tehnike čitanja. Djeca najbolje uče oponašajući odrasle, a roditelji su im najveći uzor.
Kako čitati knjige iz ruksaka? Prvo, pregledajte što se sve nalazi u ruksaku. Zatim, izaberite onu knjigu koja vam se najviše sviđa i… krenite s čitanjem! Čitajte svatko za sebe, čitajte zajedno po sistemu, malo ti, malo ja, čitajte jedni drugima naglas, razgovarajte o sadržajima iz znanstveno popularnih knjiga, tražite od djeteta da vam ispriča o čemu se radi u dijelu knjige koji je pročitalo… Svi oblici čitanja su dopušteni!
Djeci trebamo dopustiti da sama pokažu interes za određenu knjigu, ali ih ne smijemo prepustiti da potpuno samostalno odlučuju što će i koliko čitati, jer za to još nisu spremna. Umjesto toga moramo im pomagati i prilikom izbora i tijekom čitanja, postupno ih upoznavati s nepreglednim mnoštvom dostupnih informacija.
PROJEKT „SLUŠAM, PRIČAM, ZNAM“, prosinac, 2019.
Ovim projektom želimo upoznati učenike s prostorom školske knjižnice, različitim vrstama slikovnica te razvijati komunikacijske vještine. Na taj način stvaramo preduvjete za kvalitetan razvoj predčitalačke i čitalačke pismenosti učenika prvog razreda . Učenicima se kroz različite načina čitanja, slušanja, razgovaranja o pročitanoj slikovnici pomaže u oblikovanju njihovih osobnih iskustva te na taj način potičemo razvoj literarnog ukusa, mašte i refleksije o svijetu, sebi i drugima. U isto vrijeme pružamo im podršku u razvijanju jezičnih i čitalačkih kompetencija, kritičkog promišljanja te učenja i primjene manje poznatih riječi u novom kontekstu.
Projekt su osmislile učiteljica Nikol (1.c, PB) i školska knjižničarka.
Čitamo mi u obitelji svi
Priključili smo se nacionalnom projektu „Čitamo mi, u obitelji svi“ kojem je cilj unutar obitelji osvijestiti potrebu za čitanjem, dobrobiti koje ono donosi i za obitelj kao zajednicu i za dijete kao mladu osobu čije se čitalačke navike tek formiraju.
Da bi projekt bio što uspješniji, knjižničarka je za roditelje trećaša pripremila predavanje na temu zašto je čitanje važno i kako pomoći vlastitom djetetu da što uspješnije svlada tehniku čitanja i razumijevanja pročitanog.
Učiteljice trećeg razreda u suradnji s knjižničarkom odabrale su sedam knjiga, po jednu iz svake od sedam ponuđenih tematskih cjelina (carstvo dječjih priča; obiteljsko druženje uz stihove, stripove i humoristične tekstove; zbirka priča, pjesama i romani za mame, tate, bake, djedove, stričeve, tetke; slikovnica – obiteljska družionica; mali istraživači; odgoj djece i mladih; igrom do boljeg čitanja).
Projekt smo započeli 8.2.2019. kada su prvi učenici trećih razreda svojoj kući ponijeli ruksak s knjigama. U ruksaku se osim knjiga nalazi i Bilježnica dojmova.
U Bilježnicu dojmova svaki će učenik napisati kraći sastavak u kojem će prenijeti svoje dojmove o obiteljskom čitanju. Možda se dogodio kakav zanimljiv događaj, nešto smiješno, nešto zabavno, možda je dijete voli pisati pjesme. Za sve takve događaje ima mjesta u ovoj bilježnici. Roditelji mogu fotografirati jedan trenutak zajedništva te fotografiju zalijepiti u Bilježnicu dojmova na za to predviđeno mjesto.
Čitanje me (m)uči
Čitajući knjige na satima razrednika i sudjelujući u raspravama o zanimljivim temama iz odabranih knjiga potičemo učenike na usvajajnje pozitivnih ljudskih vrijednosti. Od učenika zahtijevamo kritičko promišljanje o sadržaju, obrazlaganje svojih stajalište, uvažavanje tuđeg mišljenja. Kroz priče učenici uče razlikovati primjereno i neprimjereno ponašanje, razvijaju spoznaje o ljudskim vrijednostima, potiču se na toleranciju i međusobno uvažavanje čime pridonosimo školskom preventivnom programu.
Neke od tema kojima se bavimo su prijateljstvo, kako pazimo na posuđene stvari, crtani filmovi, izazovi medija, neznanci u mom susjedstvu, velikodušnost, optimizam, video igrice, virtualno zlostavljanje.
Čitanje ne poznaje granice / Branje ne pozna meje
Zainteresirani učenici petih, sedmih i osmih razreda ove će školske godine sudjelovati u nacionalnom projektu Čitanje ne poznaje granice. Projekt ćemo realizirati u suradnji s OŠ Brezovica pri Ljubljani tijekom školske godine. Cilj projekta je poticati razvoj čitalačke pismenosti. Učenici OŠ Ivana Cankara Zagreb čitat će izbor iz djela Ivana Cankara i knjigu Mjesečeva kći slovenske spisateljice Dese Muck. Učenici OŠ Brezovica pri Ljubljani čitat će Sretne dane Mire Gavrana i Tajnu Titana Horvata Hrvoja Kovačevića. Zajednički susret vrijednih i kreativnih čitača planiramo krajem školske godine kod nas u Zagrebu.